Securitate si Sanatate in Munca (SSM)
Atributii Serviciului Control Securitate si Sanatate in Munca :
- verifica aplicarea prevederilor legislative privind securitatea si sanatatea in munca, conditiile de munca in sectoarele public, mixt si privat, notificând prin inscrisuri neconformitatile;
- controleaza aplicarea prevederilor legale referitoare la politicile de prevenire bazate pe evaluarea riscurilor;
- controleaza pe parcursul executiei si la punerea in functiune a unor obiective, instalatii si utilaje aplicarea si asigurarea masurilor de securitate si sanatate in munca;
- verifica modul de organizare si functionare a Comitetelor de Securitate si Sanatate in Munca;
- controleaza modul in care sunt indeplinite obligatiile unitatilor referitoare la instruirea personalului privind securitatea muncii;
- controleaza aplicarea prevederilor legale referitoare la certificarea echipamentelor tehnice, a echipamentelor individuale de protectie la producatori, importatori si utilizatori;
- controleaza modul de acordare si utilizare a EIP la agentii economici supusi controlului;
- cerceteaza sub aspectul imprejurarilor, cauzelor si al raspunderilor, accidentele de munca care au produs invaliditate, deces, precum si accidentele colective si incidentele periculoase, intocmind dosar de cercetare in acest sens;
- analizeaza si propune inspectorului sef, avizarea dosarelor de cercetare a accidentelor de munca, intocmite de catre persoanele juridice conform legii;
- controleaza modul in care se face comunicarea, inregistrarea, raportarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale, de catre agentii economici;
- organizeaza si coordoneaza sistemul de comunicare, cercetare, evidenta, prelucrare, stocare, raportare si informare referitor la datele privind activitatile specifice Inspectoratului;
- controleaza modul in care conducerile agentilor economici instruiesc angajatii privind cunoasterea riscurilor de imbolnavire profesionala si a masurilor preventive ce se impun;
- propune sefului ierarhic superior analiza periodica, cu agentii economici din sfera de control si cu organismele interesate, a frecventei, a cauzelor accidentelor de munca si a imbolnavirilor profesionale, in vederea stabilirii masurilor de prevenire;
- propune sefului ierarhic superior, organizarea de intilniri trimestriale cu reprezentantii persoanelor juridice si fizice din sfera de control, pentru informare si consiliere;
- constata si sanctioneaza in baza actelor normative, neconformitatile constatate in timpul controlalelor, a verficarii si cercetarii accidentelor de munca;
- controleaza dotarea locurilor de munca cu truse de prim ajutor si modul in care personalul din unitati este pregatit sa acorde primul ajutor in caz de accident sau intoxicatie acuta profesionala;
- participa, alaturi de laboratoarele de specialitate abilitate, la masuratori si determinari de noxe, in vederea stabilirii categoriilor de salariati care pot beneficia de sporuri salariale sau alte drepturi prevazute de reglementarile in vigoare;
- controleaza modul de aplicare a masurilor privind supravegherea si asigurarea starii de sanatate a salariatilor;
- controleaza respectarea prevederilor legale privind imbunatatirea conditiilor de munca;
- controleaza respectarea prevederilor de ergonomie a muncii si impune luarea de masuri tehnice si organizatorice de imbunatatire progresiva a conditiilor de munca si de reducere a efortului fizic si psihic;
- controleaza respectarea prevederilor legale referitoare la organizarea timpului de munca, ritmul muncii, pauze de odihna;
- controleaza respectarea legislatiei in vigoare privind angajarea si repartizarea lucratorilor in raport cu starea de sanatate, aptitudinile fizice si psihice ale acestora;
- controleaza daca schimbarea locurilor de munca se face in concordanta cu avizele si propunerile medicale;
- controleaza respectarea prevederilor legale privind refacerea capacitatii de termoreglare a organismului si dotarea locurilor de munca cu utilitati tehnico sanitare;
- controleaza respectarea prevederilor legale privind munca femeilor;
- controleaza daca persoanele juridice sau fizice autorizate sa presteze servicii in domeniul securitatii muncii respecttiile de acreditare;
- informeaza, prin inspectorul sef, asupra unor deficiente grave constatate constatate in activitatea de control sau de cercetare a accidentelor de munca;
- organizeaza sistemul de comunicare, cercetare, evidenta, prelucrare, stocare, raportare si informare operativa referitor la datele privind accidentele de munca si bolile profesionale la nivel national;
- verifica modul in care au fost duse la indeplinire masurile dispuse cu ocazia controalelor sau a cercetarii accidentelor de munca;
- analizeaza si solutioneaza, in conformitate cu reglementarile in vigoare, sesizarile si reclamatiile repartizate de catre sefii ierarhici;
- raspunde de realizarea la termenele stabilite si de calitatea lucrarilor repartizate seful ierarhic superior;
Documentele solicitate angajatorilor, de catre inspectorii de munca, in cadrul actiunilor de control in domeniul securitatii si sanatatii in munca:
1. Certificatul de inmatriculare la Registrul Comertului cu anexele aferente
2. Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii
3. Decizii interne pentru:
- personalul cu atributii in domeniul SSM;
- componenta serviciului de SSM
- conducatorii locurilor de munca;
- personalul cu responsabilitati specifice (ex, manipulare depozitare recipiente cu oxigen; deservire instalatii aer comprimat)
4. Documentele Comitetului de Securitate si Sanatate în Munca (CSSM):
- decizia de infiintare;
- raportul anual al conducatorului unitatii in CSSM cu privire la situatia securitatii si sanatatii in munca;
- planul anual de masuri in domaniul SSM si fondul de cheltuieli necesar
- programul de masuri de SSM
5. Evaluarea riscurilor de accidentare si îmbolnavire profesionala la locurile de munca
6. Fisa de aptitudini
7. Inscrierea in fisa de instructaj „Apt pentru lucru la inaltime”
8. Foaia de parcurs
9. Programe de instruire, testare pe meserii sau activitati
10. Masuri tehnico organizatorice de prevenire alarmare, intreventie, evacuare si prim ajutor
11. Tematici de instruire
12. Diploma de absolvire a cursurilor de protectia muncii
13. Verificarea testelor utilizate pentru evaluarea cunostintelor in procesul de instruire
14. Fisele individuale de instructaj de protectia muncii
15. Procese verbale care sa ateste modul de efectuare a instructajului periodic
16. Foaie de prezenta
17. Normativul intern de acordare a echipamentelor individuale de protectie (EIP) corespunzator riscurilor activitatii
18. Certificate de conformitate si marca pentru EIP
19. Fise de magazie pentru dotarea cu EIP
20. Documentele care sa ateste ca ET utilizate în cadrul unitatii sunt certificate
21. Registre de supraveghere a parametrilor tehnologici a instalatiilor in functiune
22. Contractul colectiv de munca întocmit la nivelul unitatii(clauzele referitoare la protectia muncii, la timpul de munca, regimul pauzelor, munca în schimburi si intensitatea acesteia)
23. Regulamentul de Organizare si Functionare si Regulamentul Intern
24. Masuri tehnice si/sau organizatorice luate pentru protectia împotriva electrocutarii prin atingere directa si indirecta
25. Buletine de verificari PRAM
26. Determinarile de noxe, in cazul unitatilor cu tehnologii care degaja noxe chimice ( în vederea stabilirii masurilor specifice de protectie a muncii)
27. Determinarea limitelor de zgomot la locurile de munca( daca sunt sub cele maxim admise pentru protectia neuropsihica si psihosenzoriala a executantilor)
28. Reguli proprii pentru aplicarea normelor de protectia muncii corespunzator conditiilor în care se desfasoara activitatea la locurile de munca
29. Autorizarea din punct de vedere al protectiei muncii pentru salariatii care exercita meserii ce trebuie autorizate
30. Evidenta locurilor de munca cu conditii deosebite: vatamatoare, grele si periculoase
31.Certificate medicale cu diagnostic “accident”
32. Implementare noilor prescriptii minime pentru semnalizarea de securitate si/sau sanatate in munca
33. Documentul privind protectia la explozie si evaluarea riscurilor de explozie
34. Buletine de verificare metrological a AMC–urilor din dotare
35. Verificarile ISCIR
36. Fisa postului
37. Permisul de lucru cu foc
38. Permis gass free, in situatiile de lucrari in spatii inchise unde exista pericol de explozie
39. Registrul de evidenta a elementelor pentru legare a sarcinilor, dupa caz
40. Registrul cu orele de functionare a echipamentelor tehnice (ET) (ex.compresoare)
41. Programul de revizii si reparatii a ET din dotare
42. Plan de evacuare in caz de urgenta
43. Registre de evidenta a accidentatilor in munca
44. Registre de evidenta a accidentelor usoare
45. Registre de evidenta a incidentelor periculoase
46. Registre de evidenta a imbolnavirilor profesionale
47. Raportare semestriala a accidentelor de munca
48. Registrul de serviciu la bordul navelor
49. Registrul pentru substante toxice
50. Registrul de evidenta a materialelor explozive
51. Formular comanda si indeplinirea comenzii pentru utilizarea materialelor explozive
52. Cartea tehnica a utilajului
53. Instructiuni proprii de lucru
54. Proces verbal de punere in functiune a schelei
55. Conventiile de PM
56. Proiectele de executie a constructurilor, ET
57. Masurile preventive si metodele de lucru stabilite de angajator
58. Proces verbal de control propriu din punct de vedere al protectiei muncii
59. Materiale necesare informarii si educarii angajatilor
60. Fisele tehnice de securitate pentru substante toxice
61. Contractele de lucrari
62. Modul de acorare a materialelor igienico sanitare si alimentatiei de protectie
63. Fisa de expunere la riscuri profesionale
64. Evidenta nominale a angajatilor cu handicap si a celor cu varsta sub 18 ani
65. Dosare de cercetare a accidentelor cu ITM
66. Formulare de inregistrare a accidentelor de munca (FIAM)
67. Lista locurilor de munca cu pericol deosebit
68. Registrul unic de control
Alte documente necesare efectuarii controlului în domeniul securitatii si sanatatii în munca.
2. Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii
3. Decizii interne pentru:
- personalul cu atributii in domeniul SSM;
- componenta serviciului de SSM
- conducatorii locurilor de munca;
- personalul cu responsabilitati specifice (ex, manipulare depozitare recipiente cu oxigen; deservire instalatii aer comprimat)
4. Documentele Comitetului de Securitate si Sanatate în Munca (CSSM):
- decizia de infiintare;
- raportul anual al conducatorului unitatii in CSSM cu privire la situatia securitatii si sanatatii in munca;
- planul anual de masuri in domaniul SSM si fondul de cheltuieli necesar
- programul de masuri de SSM
5. Evaluarea riscurilor de accidentare si îmbolnavire profesionala la locurile de munca
6. Fisa de aptitudini
7. Inscrierea in fisa de instructaj „Apt pentru lucru la inaltime”
8. Foaia de parcurs
9. Programe de instruire, testare pe meserii sau activitati
10. Masuri tehnico organizatorice de prevenire alarmare, intreventie, evacuare si prim ajutor
11. Tematici de instruire
12. Diploma de absolvire a cursurilor de protectia muncii
13. Verificarea testelor utilizate pentru evaluarea cunostintelor in procesul de instruire
14. Fisele individuale de instructaj de protectia muncii
15. Procese verbale care sa ateste modul de efectuare a instructajului periodic
16. Foaie de prezenta
17. Normativul intern de acordare a echipamentelor individuale de protectie (EIP) corespunzator riscurilor activitatii
18. Certificate de conformitate si marca pentru EIP
19. Fise de magazie pentru dotarea cu EIP
20. Documentele care sa ateste ca ET utilizate în cadrul unitatii sunt certificate
21. Registre de supraveghere a parametrilor tehnologici a instalatiilor in functiune
22. Contractul colectiv de munca întocmit la nivelul unitatii(clauzele referitoare la protectia muncii, la timpul de munca, regimul pauzelor, munca în schimburi si intensitatea acesteia)
23. Regulamentul de Organizare si Functionare si Regulamentul Intern
24. Masuri tehnice si/sau organizatorice luate pentru protectia împotriva electrocutarii prin atingere directa si indirecta
25. Buletine de verificari PRAM
26. Determinarile de noxe, in cazul unitatilor cu tehnologii care degaja noxe chimice ( în vederea stabilirii masurilor specifice de protectie a muncii)
27. Determinarea limitelor de zgomot la locurile de munca( daca sunt sub cele maxim admise pentru protectia neuropsihica si psihosenzoriala a executantilor)
28. Reguli proprii pentru aplicarea normelor de protectia muncii corespunzator conditiilor în care se desfasoara activitatea la locurile de munca
29. Autorizarea din punct de vedere al protectiei muncii pentru salariatii care exercita meserii ce trebuie autorizate
30. Evidenta locurilor de munca cu conditii deosebite: vatamatoare, grele si periculoase
31.Certificate medicale cu diagnostic “accident”
32. Implementare noilor prescriptii minime pentru semnalizarea de securitate si/sau sanatate in munca
33. Documentul privind protectia la explozie si evaluarea riscurilor de explozie
34. Buletine de verificare metrological a AMC–urilor din dotare
35. Verificarile ISCIR
36. Fisa postului
37. Permisul de lucru cu foc
38. Permis gass free, in situatiile de lucrari in spatii inchise unde exista pericol de explozie
39. Registrul de evidenta a elementelor pentru legare a sarcinilor, dupa caz
40. Registrul cu orele de functionare a echipamentelor tehnice (ET) (ex.compresoare)
41. Programul de revizii si reparatii a ET din dotare
42. Plan de evacuare in caz de urgenta
43. Registre de evidenta a accidentatilor in munca
44. Registre de evidenta a accidentelor usoare
45. Registre de evidenta a incidentelor periculoase
46. Registre de evidenta a imbolnavirilor profesionale
47. Raportare semestriala a accidentelor de munca
48. Registrul de serviciu la bordul navelor
49. Registrul pentru substante toxice
50. Registrul de evidenta a materialelor explozive
51. Formular comanda si indeplinirea comenzii pentru utilizarea materialelor explozive
52. Cartea tehnica a utilajului
53. Instructiuni proprii de lucru
54. Proces verbal de punere in functiune a schelei
55. Conventiile de PM
56. Proiectele de executie a constructurilor, ET
57. Masurile preventive si metodele de lucru stabilite de angajator
58. Proces verbal de control propriu din punct de vedere al protectiei muncii
59. Materiale necesare informarii si educarii angajatilor
60. Fisele tehnice de securitate pentru substante toxice
61. Contractele de lucrari
62. Modul de acorare a materialelor igienico sanitare si alimentatiei de protectie
63. Fisa de expunere la riscuri profesionale
64. Evidenta nominale a angajatilor cu handicap si a celor cu varsta sub 18 ani
65. Dosare de cercetare a accidentelor cu ITM
66. Formulare de inregistrare a accidentelor de munca (FIAM)
67. Lista locurilor de munca cu pericol deosebit
68. Registrul unic de control
Alte documente necesare efectuarii controlului în domeniul securitatii si sanatatii în munca.